Sunday, March 9, 2008

astaghfirullah...

hari adalah hari ahad..dan juga merupakan hari yang banyak cabaran terpaksa aku lalui...hari ini juga merupakan hari imanku diuji...ya Allah..ampunilah dosa hambamu ini..aku hanyalah hambamu yang lemah tidak berdaya untuk menegah perbuatan hamba-hambamu yang melakukan maksiat di depanku....

hari ini ketika aku menaiki komuter dari stesen Sg. Buloh ke tempat ku belajar..kelihatan ramai manusia yang berpusu-pusu dan berhimpit-himpit untuk menaiki komuter...aku juga terhimpit dikalangan manusia yang ramai...keadaan sesak..lelaki perempuan sama berhimpit...setelah melalui stesen demi stesen...sehingga di suatu stesen kelihatan pasangan couple berhimpit didepanku...sangat mesra pasangan tersebut...seperti pasangan yang telah diijab kabulkan... namun apa yang ku kesalkan...dalam kesesakan dan kesempitan tersebut mereka mereka mengambil kesempatan untuk berpelukan...kedengaran si lelaki berkata"..kalau sebab sesak macam ni nak berpeluk orang x marah..."..hatiku kesal...kesal dengan tindakan mereka tanpa segan silu melakukan demikian...aku hanya mampu berdoa dan menegah dalam hati sahaja..walaupun aku mengetahui bahwa teguran dengan cara tersebut merupakan selemah-lemah iman...namun, apa daya ku...

banyak persoalan yang timbul dibenakku...tidakkah mereka mengetahui bahwa walaupun manusia tidak marah dengan tindakan mereka..namun Allah sangat murka terhadap perbuatan tersebut??Adakah mereka tidak mengetahui bahawa Allah mengambil tahu perlakuan mereka walaupun manusia di sekelilingnya tidak mengambil endah perbuatan tersebut??adakah mereka tidak tahu bersentuhan lelaki dan perempuan merupakan satu dosa yang amat berat sehingga dikiaskan bahawa bersentuhan wanita dan lelaki yang bukan muhrim seperti menyentuh kulit babi???

Ya Allah..adakah ini umat mu di akhir zaman ini??Ampunilah dosa hambamu yang menyaksikan kejadian tersebut tetapi tidak mampu untuk menegahnya...ya Allah...berilah aku kekuatan untuk menyedarkan umat mu yang semakin leka ini...dan aku bermohon pada mu ya Rabb agar kau memeliharaku dari melakukan kemungkaran seperti itu...aminnnn..

No comments: