Wednesday, October 21, 2009

aku sedih melihat mereka

setiap hari aku berhadapan dengan manusia...
pelbagai usia..pelbagai ragam dan cita rasa..
setiap hari juga aku merasa sedih dengan keadaan mereka..
mengejar dunia yang sementara..

bila ditanya apakah cita-cita..?
sebagai engineer, pensyarah, doktor dan sebagainya...

bila ditanya kenapa nk jadi engineer, pensyarah dan doktor?..
sebab kita perlukan kerja..

bila ditanya lagi kenapa kita perlu bekerja?..
untuk ingin menjadi kaya...

bila dah kaya nk buat ape??
bukankah dah tua akhirnya mati jua
harta akan ditanggalkan x ke mana??..

ya Allah..aku semakin sedih...
sedih mendengar cita-cita mereka yang sempit...
sedangkan bumi ini terhampar luas utk manusia....

ya Allah aku sedih melihat mereka.....
hidup yang tidak tahu kenapa di jadikan di dunia ini...
untuk apa semua ini?..kejayaan.?.kekayaan ?...
aku bingung melihat mereka....

aku bingung dengan mereka...
kerana aku telah menemui sesuatu yang berharga....
lebih berharga dari mutiara..
lebih berharga dari permata...

ya Allah...aku sedih melihat mereka...
khayal dibuai keindahan dunia...
leka dengan keseronokan dunia....
asyik dengan permainan dunia...

ya Allah...
bantu lah mereka..bantulah hamba mu ini..
bantulah jiwa-jiwa ini...
mencari pedoman...
mencari tujuan...
agar bertemu kebahagian hakiki

1 comment:

Anonymous said...

frend,
u can say that if u already got wat u want
permanent job...car...
wat about people that still looking for their future
and i also think that good job and good finance effect us to do da'wah
ya...i'm agree kita kene letak kepercayaan pada Allah
thats basic,tp usaha perlu juga kan
sorry
if its wrong and do advice me if wat i say is worng